duminică, 17 octombrie 2010

Trairile launtrice............o povara greu de dus XXX

              Am sa va vorbesc despre doua intimplari din viata mea petrecute acum 50 ani si acum 43 ani. Aceste intimplari m-au marcat foarte tare la timpul acela......incit acum cind va vorbesc despre ele.....le retraiesc. Atunci nu am judecat in nici un fel.....atitudinea persoanelor mature implicate in aceste intimplari.
              Prima intimplare s-a petrecut in anul l960 cind eu eram in clasa a III-a. Pina la acest moment eu nu am constientizat ca am un defect fizic. Ma vedeam......normala.....ca si ceilalti copii.....desi unii copii imi ziceau "schioapa" dar atunci nu intelegeam de ce?. Si acum intimplarea: era la pregatirea serbarii pentru sfirsitul anului scolar.....in parcul Zavoi din Rm Vilcea. Toti copiii erau prinsi in cite ceva : dansuri, scenete.....etc. Eu nu am fost prinsa la nimic......in sufletul meu de copil eram nedumerita.....fiindca si eu puteam.....imi ziceam eu. Cu o oarecare teama am intrebat-o pe dna invatatoare: de ce nu ma pune si pe mine sa recit o poezie.....fiindca stiu multe.....am zis eu atunci. Invatatoarea a ezitat sa-mi raspunda.....dar copiii au raspuns......fiindca tu esti "schioapa" si nu poti ca noi. Invatatoarea nu le zis nimic celor care mi-au zis "schioapa".  Nu am inteles ce au vrut sa spuna copiii......dar in sufletul meu am inceput sa-mi pun intrebari.....si cind am ajuns acasa..... am intrebat-o pe matusa mea......MAMA NITA.....cum ii ziceam noi.....care avea grija de mine si fratii mei. Aceasta cu un tact nemaiponit........imi amintesc parca s-ar fi intimplat ieri.....m-a imbratisat, m-a pupat pe frunte, si a scos din buzunarelul sortului de bucatarie, o ciocolatica cit un banut. Eu eram bucuroasa ca primisem o ciocolatica si am primit explicatiile matusii mai usor.......fiindca cu vocea ei calda si cu privirea ei blinda......m-a facut sa inteleg realitatea altfel. A coborit o oglinda mai mare care era prinsa pe un perete.......a pus-o pe podea, rezemind-o de perete.......apoi m-a pus sa merg si sa ma privesc in oglida......atunci am vazut si eu ca merg schiopatind. Explicatiile matusii cu mult tact...... si mai mult.... decit pedagogic..... m-au facut sa inteleg...... ca fizic nu sunt ca ceilalti copii.......si ca nu trebuie sa ma supar pe copii...... chiar daca ei imi zic.... "schioapa"...... fiindca asta este realitatea........si ca nu este nimeni vinovat.......ca eu m-am nascut asa......si ca sigur ca " DUMNEZEU ARE UN PLAN CU TINE  asa cum te-ai nascut tu pe lumea asta".

                  Cea de a doua intimplare s-a petrcut  in anul 1967. Eram eleva in anu II la  Liceul Economic din RmVilcea. Faceam practica la Combinatul chimic RmVilcea la Biroul Financiar. Intr-una din zilele de practica a intrat in birou un domn care a stat de vorba cu seful de birou in legatura cu elevii care fac practica la Biroul Financiar. Acel domn s-a apropiat de mine si m-a intrebat:  daca ne insoteste profesorul de practica si daca salariatii din birou ne explica ce operatiuni fac ei.......etc. Eu am raspuns fara sa mint.... ceva...... ca: profesorul de practica a venit doar la inceput de saptamina cind ne-a schimbat da la Biroul de Contabilitate la Biroul Financiar......si ca salariatii sunt foarte ocupati cu activitatea lor.......si inca nu ne-au vorbit despre operatiunile pe care le fac. Dupa citeva zile a aparut in ziarul..... Scinteia......un articol in care conducerea liceului era criticata de modul cum a organizat practica elevilor la Combinatul chimic RmVilcea. Eu am aflat la o ora de dirigentie, de articolul aparut in ziar, cind dirigintele mi-a spus ca-mi scade nota la purtare...... fiindca am raspuns la intrebarile..... unui ziarist. Eram complet nedumerita fiindca eu nu mintisem cu nimic. Am crezut ca este totusi o gluma facuta de diriginte.......dar nu a fost asa.......fiindca chiar mi-a scazut nota la purtare. A fost o mare nedreptate care mi s-a facut.......pentru mine a ramas o dilema mult timp.

                 Acum...... cu toata responsabilitatea ii judec........ pe invatatoare si pe dirigintele de la Liceul Economic din RmVilcea.......care din pacate nu mai exista nici unul.......pentru atitudinea lor nepedagogica......care mi-au frint inima mea de copil..... de adolescent.  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu